Novogodišnja odluka o prestanku pušenja mogla bi biti najbolja odluka koju ćete ikad doneti. Poznato je da je pušenje štetno, ali je takođe teško prestati pušiti.

Međutim, za one koji se stvarno žele rešiti cigareta, nije sve izgubljeno.

Džo Hemings je psihološkinja i nudi neprocenjive savete o tome kako se nositi sa žudnjama i iskušenjima sa kojima se možete suočiti tokom odvikavanja od cigareta…

1. Postavite sebi male ciljeve i kad ih ostvarite – nagradite se

– Januar je težak mesec za svakoga. Dani su notorno dugi, tamni i hladni, a mi svi žudimo za malim poslasticama – kaže Džo.

– I uprkos tome što je društveno miran mesec još uvek nam treba malo utehe, samo nemojte dopustiti da cigarete budu vaš izbor – objašnjava za “Mirror” Džo.

– Postavite sebi male ciljeva i nagradite se kada ih ostvarite. Nagrada za nedelju dana nepušenja može biti neki lagani ručak, pa ponovo za mesec dana priuštite sebi nešto u čemu uživate. Onda kada dođete do šest meseci ili godinu dana, priuštite sebi odmor – preporuka je psihološkinje.

– Kao ljudska bića, nama su potrebne nagrade. To proizlazi iz biološke potrebe da pronalazimo zadovoljstvo. Centar za nagrađivanje šalje početnu pozitivnu poruku kad se prepustimo žudnji kao što su cigarete, i tako postaje neverovatno teško odupreti se – objašnjava Džo zašto je teško u početku othrvati se želji za cigaretom.

2. Koji su vaši okidači? 

– Setite se da je to verovatno stara navika koju pokušavate razbiti, pa ako osjećate kako se vaša odlučnost smanjuje, možda će vam pomoći prepoznati okidače pušenja, a potom smanjenje izloženosti tim okidačima – objašnjava psihologinja.

– Razmislite u kakvom ste raspoloženju kad osetite potrebu da posegnete za cigaretom ili koji su trenutci kad se osećate najranjivije – nastavlja.

– Možda je u pitanju piće na koje odete nakon posla s kolegama ili za vreme dugih telefonskih razgovora. Ponekad okidači mogu biti i mesta i ljudi koji vas okružuju, određeni prijatelj koji mnogo puši ili van uvek traži cigaretu, kafić u kvartu i slično. Zapišite te okidače. Uskoro ćete uvideti niz uzoraka koji vas uvek vraćaju cigareti. U tim trenutcima, kad se pojave okidači, učinite nešto drugo. Na primer, pojedite jabuku ili šaku oraha – objašnjava kako zameniti jednu naviku drugom, zdravijom.

3. Izbacite iz kuće sav pribor za pušenje

– Što pre sve izbacite napolje, to će vas manje cigareta vući – izjavila je psihološkinja Hemings.

4. Zamolite porodicu i prijatelje da vam pomognu

Džo je uverena da pozitivna moralna podrška porodice i prijatelja može biti neprocenjiva. Kaže da je neverovatno korisno imati samo malo ohrabrenje od ljudi koji vas okružuju i koji ne osuđuju vašu odluku.

5. Objasnite svojim bližnjima koliko vam je važna njihova podrška

Mnogi pušači su na rubu odustajanja, a s ohrabrenjem i razumevanjem porodice i prijatelja, mogli biste pomoći jedni drugima da se rešite te navike, da budete tu jedni za druge, pogotovo u trenucima kad ste najranjiviji – savetuje Hemings svima koji su u poziciji da pomognu nekome koji pokušava da se reši loše navike.

Mogu pomoći i razna pomagala za prestanak pušenja, kao što su nikotinski flasteri i žvakaće gume.

Međutim, ako je neko već pokušavao da prestane sa pušenjem, ali i dalje puši, trebalo bi razmisliti o alternativama cigareti.